Jumaat, 12 Julai 2013

DITIPU JUALAN INTERNET: BAGAIMANAKAH CARA MENANGANINYA...

BUAT PANDUAN PELANGGAN YANG MEMBELI SECARA ONLINE....

website contoh seperti zalora, Mudah.com, Lelong.com, LivingSosial.com, hulala.com,jackcow.com,milkadeal.com,.mydeal,Streetdeal,dealmeet, myimart.com, dealmates,stardeal, jualmurah, groupon.my macam-macam kedai online ada!!

Selamat Sejahtera... Semakin hari semakin ramai ditipu dengan pembelian internet atau online ini. Mungkin kerana pembeli kurang ilmu pengetahuan & kelemahan penguatkuasaan undang serta sistem online yang lemah.
Pengguna zaman moden kini suka membeli belah secara online kerana ia mudah & jimat masa berbanding kalu nk shoping windows... kini hampir rm2bilion setahun 

kini ramai yg membeli barang/produk di facebook atau secara online di website contoh seperti Zalora,Mudah.com, Lelong.com, LivingSosial.com, hulala.com, jackcow.com,milkadeal.com, mydeal,Streetdeal ,dealmeet,
myimart.com, dealmates,stardeal, jualmurah,groupon.my macam-macam kedai online ada!!
*paling sial Admin mudah.com tidak bertangungjawab jika aduan dibuat Polis pun tutup kes!!

tapi ramai pula yg membuat aduan kerana terasa tertipu dengan service & penghantaran barang lambat sampai,barang yg tidak seperti dalam iklan,barang yang tidak sesuai (saiz),barang rosak,penipuan diskaun,harga yang tidak masuk akal,harga yg mahal dari biasa walaupun kononya sudah diskaun!! dan lain2 masalah... ada pula tidak menerima barangan selepas membuat pembayaran.
CHART FLOW -SHOPING ONLINE
Mungkin salah pembeli juga kerana terpengaruh tapi penjual juga harus bertangungjawab.
apapun hanya Undang2 dapat memberi keadilan.....
kini terbaru : 
Denda iklan palsu, mengelirukan RM1 juta

Sapa yang kena tipu?? 
Ada jalan penyelesaian untuk mereka yang ditipu dengan pembelian online. Saya terjumpa maklumat ni dari komen facebook. Mangsa tersebut telah membuat laporan kepada tribunal dan kes tersebut telah dibicarakan. Akhirnya, mangsa mendapat semula duit bayaran yang dibuat untuk pembelian online.Apabila anda mendapati penjualan online tersebut adalah penipuan anda bleh melaporkan kepada tribunal pengguna.
pos barang tipu, HP dapat batu??

Apa yang anda perlu??
Resit atau bukti pembayaran hendaklah di simpan.Sekiranya anda membuat pembayaran online, anda boleh
printscreen sbg bukti dan save as pdf/word.Print bukti untuk simpanan. Sila hubungi penjual online & buat aduan dahulu, jika tiada tindak balas sila buat aduan pd pihak berkuasa spt polis,Kpdnkk,TTPM, & NCCC. 
*pastikan wang ada benar2 telah dipotong dari akaun anda, satgi tersalah tuduh kena sue pulak. 

Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia atau lebih mesra dikenali sebagai Tribunal Pengguna
ada cawangan di setiap negeri. Anda boleh semak di sini  http://ttpm.kpdnkk.gov.my

Cara-cara untuk membuat laporan seperti berikut
1- Pergi cawangan Tribunal Pengguna yang berdekatan.
2- Buka fail dengan bayaran RM5
3- Pastikan anda membawa sekali bukti pembayaran/bank statement, dan segala maklumat mengenai penipu tersebut. Penting.. ALAMAT!!
4- Kes akan dibawa ke mahkamah. Sekiranya didapati bersalah, penipu akan di arahkan oleh mahkamah untuk membuat pembayaran balik kepada anda.

take note:
kalau tiada bukti pembayaran yang dibuat melalu internet banking, rasanya boleh minta bank keluarkan resit ..tapi makan masa. Itu atas urusan anda dan pihak bank. Mereka boleh bantu..Comment yang saya copy dari salah seorang mangsa yang sudah buat laporan.bawak je ke Tribunal Pengguna.. buka fail RM5.. saya dah buat.. saya kena tipu online RM450.. beli Camera Nikon.. dia kata ada org lain guna acc dia.. tp Hakim perintahkan dia byr balik dlm tempoh 14 hr.. klu tak penjara 2 thn @ denda rm5k @ kedua2 sekali.. tp kena bwk bank statement yg tunjukkan kita transfer duit kat dia.. itu je.. saya dah MENANG!!  :)

1) E – Aduan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK)
Sistem E-Aduan membolehkan pengguna membuat aduan kepada KPDNKK berkaitan sebarang aktiviti perniagaan yang tidak beretika. Sistem eAduan ini dibangunkan dan dilaksanakan dengan satu objektif: untuk menyediakan satu medium menerima aduan melalui internet daripada orang ramai.
Email : e-aduan@kpdnkk.gov.my

2) Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM)
Pengguna boleh membuat aduan kepada pihak Suruhanjaya tentang sebarang isu berkaitan dengan sektor komunikasi dan multimedia merangkumi telekomunikasi, penyiaran, perkhidmatan internet, perkhidmatan pos, kurier dan pensijilan digital.
E-mail : aduanskmm@cmc.gov.my

3) Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) adalah satu badan bebas yang ditubuhkan di bawah Seksyen 85, Bahagian XII Akta Pelindungan Pengguna 1999 yang mula berkuatkuasa pada 15 November 1999. Bahagian XII Akta mengandungi 38 Seksyen yang menyentuh tentang pelbagai aspek Tribunal seperti keanggotaan Tribunal, bidangkuasa Tribunal, prosiding Tribunal, award Tribunal dan lain-lain perkara berkaitan. Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menyedikan alternatif kepada pengguna untuk memfailkan sebarang gantirugi dan pampasan terhadap peniaga secara online.
Tel : 03-88825822

4) Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)
Pusat aduan setempat bagi memberikan khidmat nasihat, membantu menyalurkan aduan kepada pihak yang bersesuaian seperti agensi kerajaan, pengeluar, pengedar atau penjual dan menjalankan perundingan antara pihak pengadu dengan pihak dituntut.
Tel : 03 7877 9000

Tiada ulasan:

Catat Ulasan